Læringsmål 1
1
Jeg undersøger Eulerlinjens udseende i forskellige typer af trekanter.
2
Jeg argumenterer for, hvilke typer af trekanter, Vivianis sætning gælder for.
3
Jeg efterprøver Napoleons sætning.
Læringsmål 2
1
Jeg forklarer, hvad det betyder, at to figurer er ligedannede.
2
Jeg anvender ligedannethed til at beregne højder, hvor to trekanter har en vinkel til fælles.
3
Jeg anvender ligedannethed til at beregne afstande, hvor to trekanter har et sæt topvinkler.
Læringsmål 3
1
Jeg forklarer, hvorfor Pythagoras’ læresætning er gældende ud fra et klippebevis.
2
Jeg gennemfører et algebraisk bevis for Pythagoras’ læresætning med udgangspunkt i et klippebevis.
3
Jeg gennemfører et algebraisk bevis for Pythagoras’ læresætning.
Læringsmål 4
1
Jeg anvender lommeregner til beregning af sinus, cosinus og tangens.
2
Jeg aflæser værdierne for sinus, cosinus og tangens i enhedscirklen.
3
Jeg forklarer, hvorfor sinus, cosinus og tangens til en given vinkel giver det, den gør.
Læringsmål 5
1
Jeg beregner ud fra et hjælpeark manglende sider og vinkler i en retvinklet trekant.
2
Jeg omskriver de trigonometriske formler, så en af siderne isoleres og dermed beregnes.
3
Jeg omskriver de trigonometriske formler, så en af vinklerne isoleres og den omvendte trigonometriske funktion kan anvendes.
Læringsmål 6
1
Jeg anvender den traditionelle formel til beregning af en trekants areal uanset valg af højde.
2
Jeg anvender Herons formel til beregning af en trekants areal.
3
Jeg forklarer, hvornår de forskellige formler er mest hensigtsmæssige at anvende.