Læringsmål 1
1
Jeg tæller kanter på polygoner og beskrive dem med antal kanter.
2
Jeg navngiver polygoner efter antal kanter og beskriver en figurs egenskaber – fx form, størrelse, side og hjørner.
3
Jeg beskriver, kategoriserer og sammenligner figurer med flere fagbegreber, der beskriver geometriske egenskaber – fx lige lange sider og rette vinkler.
Læringsmål 2
1
Jeg bygger og tegner en model fra hverdagen med hjælp af geobrikker og/eller forprogrammeret fil til geometriprogram.
2
Jeg bygger og tegner en model fra hverdagen og tegner modeller med støtte af fx kvadratpapir i hånden og/eller i geometriprogrammet.
3
Jeg tegner frit modeller fra hverdagen med egne opmålinger og skitser på papir med tegneredskaber og med geometriprogram.
Læringsmål 3
1
Jeg undersøger med hjælpemidler, om en vinkel er ret eller ej.
2
Jeg afgør ved tydelige tilfælde, om en vinkel er ret, mindre end ret eller større end ret på øjemål og kan kontrollere med hjælpemiddel.
3
Jeg afgør sikkert, om en vinkel er ret, mindre end ret eller større end ret på øjemål og kontrollerer med hjælpemiddel ved grænsetilfælde.
Læringsmål 4
1
Jeg identificerer figurer, der tydeligt er ligedannede to og to, og tegner større og mindre udgaver af enkle figurer – fx kvadrater.
2
Jeg identificerer enkle ligedannede figurer ved fx at tælle tern, og tegner større og mindre udgaver af figurer opbygget af polygoner.
3
Jeg identificerer ligedannede figurer både på øjemål, ved at tælle eller ved måling og beregning afhængig af situationen, og jeg tegner mindre og større udgaver af tegninger.