Læringsmål 1
1
Jeg tegner arbejdstegninger af enkle hverdagsgenstande og centikubefigurer på kvadreret papir og gengiver isometriske tegninger af enkle illustrerede centicubefigurer.
2
Jeg tegner arbejdstegninger af hverdagsgenstande og centikubefigurer på kvadreret papir og tegner isometriske tegning af mere komplekse rumlige figurer.
3
Jeg tegner detaljerede arbejdstegninger af hverdagsgenstande og tegner arbejdstegninger af mere komplekse centikubefigurer på kvadreret papir og tegner isometriske tegninger af “umulige” konstruktioner.
Læringsmål 2
1
Jeg konstruerer ligedannede rektangler med forskellige ikke standardiserede måleenheder og undersøger, hvorvidt rektangler og kvadrater er ligedannede ved at sammenligne forholdet mellem ensliggende sider.
2
Jeg konstruerer med tegnetrekant og lineal eller et dynamisk geometriprogram en parallel linje til en af siderne på en trekant, undersøger ved at måle vinkler og sidelængder og beregne forhold, hvorvidt forskellige polygoner er ligedannede.
3
Jeg konstruerer ensliggende sider i trekanter med lineal og tegnetrekant samt et dynamisk geometriprogram og formulerer regler for, hvornår figurer er ligedannede.
Læringsmål 3
1
Jeg bestemmer højder ved at tegne retvinklede trekanter i et passende målestoksforhold og måler højden.
2
Jeg bestemmer højder ved at beregne forholdet mellem ensliggende sider i skitserede retvinklede trekanter.
3
Jeg beregner højden af virkelige genstande ved hjælp af ligedannede trekanter og forholdsregning.
Læringsmål 4
1
Jeg beregner længder ud fra givne målestoksforhold og beregner målestoksforhold, når enhederne er ens.
2
Jeg beregner afstande i virkeligheden ud fra målestoksforholdet på en tegning og beregner målestoksforhold både når enhederne er ens og forskellige.
3
Jeg beregner målestoksforhold ved at opmåle og tegne genstande fra virkeligheden og beregne målestoksforholdet.
Læringsmål 5
1
Jeg konstruerer med rimelig præcision rektangler og trekanter ud fra givne vinkel- og sidemål med tegneredskaber og i et dynamisk geometriprogram.
2
Jeg konstruerer midtpunkter på linjestykker, kvadrater og rektangler og konstruerer trekanters tyngdepunkt med tegneredskaber og ved hjælp af dynamisk geometriprogram.
3
Jeg konstruerer skitser og tegninger ud fra opmåling af virkelige genstande med brug af tegneredskaber samt et dynamisk geometriprogram.
Læringsmål 6
1
Jeg vurderer, om højder er lige store ved hjælp af hjælpelinjer til forsvindingspunkter.
2
Jeg konstruerer lige store perspektiviske højder ved hjælp af diagonalers skæringspunkter.
3
Jeg konstruerer lige store perspektiviske vandrette og lodrette linjer i kasser.