Læringsmål 1
1
Jeg finder sfd og mfm ved hjælp af CAS.
2
Jeg finder sfd og mfm og benytter disse til henholdsvis at forkorte en brøk eller forlænge to brøker til fælles nævner.
3
Jeg forklarer, hvorfor forkortning med sfd forkorter brøken mest muligt på én gang, og hvorfor forlængning til mfm som fælles nævner for to brøker er den mindst mulige fællesnævner.
Læringsmål 2
1
Jeg forkorter brøker, hvor den samme kvadratrod optræder i både tæller og nævner.
2
Jeg forkorter brøker, hvor et tal optræder i brøkens tæller, og tallets kvadratrod optræder i brøkens nævner.
3
Jeg forkorter brøker, hvor en kvadratrod skal omskrives til et produkt af et helt tal og en kvadratrod, før der kan forkortes.
Læringsmål 3
1
Jeg tegner en løsning for simple brøker
2
Jeg følger reglen ved at indsætte tal på de variables pladser.
3
Jeg følger reglen, og kan forklare hvorfor den virker.
Læringsmål 4
1
Jeg afgør typen alene ved udregning på lommeregner.
2
Jeg afgør at brøker med nævnere, der udelukkende er et produkt af 2- og 5-taller er endelige, og afgør typen af andre brøker på lommeregner.
3
Jeg afgør uden at regne, at irrationale tal er uendelige ikke-periodiske, at brøker med nævnere der udelukkende er et produkt af 2 -og 5-taller er endelige og at alle andre brøker er uendelige periodiske.
Læringsmål 5
1
Jeg beregner procentdel af helhed og procenttal af helhed.
2
Jeg foretager procentberegninger med vilkårlige tal.
3
Jeg foretager procentberegninger med vilkårlige tal og forklarer beregningsmetoderne.
Læringsmål 6
1
Jeg foretager trinvis fremskrivning i et regneark.
2
Jeg foretager fremskrivning i et regneark ved hjælp af vækstformlen.
3
Jeg foretager fremskrivning i et regneark ved hjælp af vækstformlen og benytter målsøgning.
Læringsmål 7
1
Jeg beregner indekstal og finder ændring i procentpoint.
2
Jeg beregner indekstal, ændring i procentpoint og ændring i procent.
3
Jeg forklarer forskellen på angivelsen af en ændring i procent og en ændring i procentpoint.