Læringsmål 1
1
Jeg måler omkredse af tre- og firkanter i hele centimeter.
2
Jeg måler omkredse af polygoner, hvor sidelængderne angives med en decimal.
3
Jeg formulerer metoder til beregning af omkredse.
Læringsmål 2
1
Jeg beregner arealet af rektangler ud fra måling og bestemmer arealet af trekanter ved og tælle tern.
2
Jeg undersøger, hvordan et areal med en given omkreds, kan blive størst muligt.
3
Jeg udvikler og anvender en formel til beregning af areal for trekanter og undersøger arealer ved ombygning fx ombygger parallelogrammer til rektangler.
Læringsmål 3
1
Jeg bestemmer rumfang ved at tælle centicuber i et lag og gange med kassens højde.
2
Jeg beregner rumfanget af kasser ved at gange længde, bredde og højde.
3
Jeg beregner længde, bredde eller højde ud fra givne rumfang.
Læringsmål 4
1
Jeg forbinder udfoldninger med givne kasser efter at have klippet og foldet kassen i papir.
2
Jeg forbinder kasse og tilhørende udfoldning ud fra en vurdering af størrelsen på kassens sider.
3
Jeg undersøger, hvor mange forskellige udfoldninger, der kan laves til en kube.
Læringsmål 5
1
Jeg omskriver mellem måleenheder som fx cm og m samt g og kg.
2
Jeg adderer og subtraherer mål med forskellige enheder fx 1,4 t + 600 kg.
3
Jeg omskriver indenfor længde-, vægt-, og rumfangsenheder.